නුර්ති
බිහි වන්නේ නාඩගම් කලාවේ පිරිහීමත් සමකාලීනව සමාඡ පරිසරයේ ඇතිවන වෙනස්කම්ද පාදක
වීමෙනි 1850 පසු මෙරට පාලන භාෂාව ඉංශ්රීසි වීමත් ඉංශ්රීසි
පාසල් වලට සමාන පාසල් මෙරට ස්ථාපිත වීමත් ඉංශ්රීසි පාලන නිළධාරීන් හා ඔවුන්ගේ
හමුදා පිරිස ව්යාප්ත වී තිබීමත් යන කැරණු නිසා මෙම පිරිස් වල ආශ්වාදය උදෙසා විවිධ
විදෙස් රටවල නාට්ය සර්කස් සංගීත කණ්ඩායම්
වරින්වර මෙරටට ගෙන් වීම සිඋුවිය බලිවාලා නම් පාර්සි ඡාතිකයාග් ''එල්පින්ස්ටන් ඩ්රැමටික් කොම්පැනි'' නම් වූ
කණ්ඩායම එලෙස මෙරටට පැමිණි නාට්ය කණ්ඩායම් වලින්ඉදිරියට ගිය අතර අපේ රටේ පැවති
එවකට රසිකයා වඩා ආකර්ෂණයට පත් කල නාට්ය
කණ්ඩායමද විය
මෙම තත්වය මත 1870 සිට පිරිහෙමින් තබූ නාඩගම් සම්ප්රධායත් ඉංග්රීසි යුගයේ ඇති වූ
ආර්ථික සමාඡික හා සංස්කෘතික වෙනස්නම් වලට ගැලපෙන උචිත නාට්ය ක්රමයක් සකස් කර
ගැනීමේ සමාඡ අවශ්යතාවක් උදා වී තිබුණි ඒ සදහා ගත හැකි ක්රීයාමාර්ග දෙකක් විය
1 විවිධ උූෂිත ලක්ෂණ නිසා එවකට පිරිහෙමින් තිබූ දේශීය
නාඩගම් ක්රමය කාලානුරෑපීව ප්රතිසංස්කරණය කර ගැනීම
2 මේ වන විට බිහිවෙමින් පැවති විවිධ රංගන විලාස ඇසුරෙන් කාලයට
උචිත වෙනත් නාට්ය වර්ගයක් සම්පාදනය කර ගැනීම 1
නූර්ති
කලාවේ පුරෝගාමියා වූ සී දොන් බසිතියන් බිහි වන්නේ මෙම අභියෝගය හමුවේය. ඔහු
ව්සින් තෝරාගනු ලැබූ මාර්ගය වූයේ මෙහි
දෙවන ක්රමයයි. සංගීත ආරෙන් පමණක් නොව නාට්ය සම්ප්රධාය වෙනස් කිරීම මගින් නාට්ය
කලාවේ ඉදිරියට යාමක් සිඋු නොවන බව අවබෝධ කරගත් දොන් බස්තියන් නාට්යකරැවා නාඩගමෙහි සමස්ථ ආකෘතිය පමණක් නොව අන්තර්ගතයේ
පුළුල් වෙනස්කම් ඇති කිරීමට පියවර ගත් බව පෙනීයයි. පාර්සි නාට්ය අනුගමනය කල
යුරෝපීය නාට්ය රීතිය නිසා නූර්ති වලද එම
බලපෑම ඇති වීම නොවැලැක්විය හැකි විය. මේ
නිසා වන නාට්ය ලක්ෂණ රාශියක් නූර්ති සමග වැඩෙන්නට විය.
1 රැයක් පුරා හෝ දින කීපයක් පෙන්වූ නාඩගම් ආකෘතිය වෙනස්
කොට නූර්තිය පැය 03කට සීමා කිරීම
2 නාඩගම් වල ස්ථාවර පාත්රයන් වූ පොතේගරැ, සෙල්ලම් ළමා ,
හා බහුබූතයා යනචරිත ඉවත් නර ඒ වෙනුවට
කවටයෙත් යොදා ගැනීම.
3 නාට්යෙය් ජවනිකා වෙන් කිරීමට චිත්ර ඇදි තිර භාවිතා
කිරීම.
4 හින්උුස්ථාන රාග තාල වලට සම්පාදනය වූ ව සින්උු ශෛලියක්
අනුගමනය කිරීම .
5 ගෘහස්ත රගමඩලක් මත අවස්ථා නිරෑපනයට අවශ්ය යාන්ත්රික උපකරණ
යොදාගැනීම .2
නූර්ති රංග සම්ප්රධායේ පුරෝගාමියා වූ දොන් බස්තියන් ජයවීරයන්ගේ ප්රථම නූර්තිය වූ කලී "රොලීනා
"ය. කෙසේ උවද "රොලීනා "හි ඉහත දක්වන ලද සියළු වෙනස්කම් නොතිබුණි .
ප්රථම නූර්තියක් ලෙසට එහි නාඩගම් හෝ නූර්ති යන නාට්ය වර්ග දෙකම සම්මිශණ කොටගත්
රංග ශෛලියක් යොදාගත් බව පෙනේ. කතෘවරයාම පවසන පරිදි රොලීනා නාටකයේ කථා වස්තවද ඉංශ්රීසි
සාහිත්යෙයන් උපුටාගත් එකකි.
බස්තියන් ජයවීරයන් අතින් නිෂ්පාදනය වූ නූර්ති අතර පහත සදහන් නූර්ති වැදගත් වේ.
hoda article akak. me article aken godak thorathuru ganna puluwan.
ReplyDeleteeththatama oyaya noorthi gena hoda deneemak tiyanawa
ReplyDeletegood letter thava develop karanna.
ReplyDeletereally oya noorthi wala hema peththakma cover karala wage noorthi gena igena ganna ayata oyage letter 1ka godak watinawa
ReplyDelete