නූර්ති නාට්ය කලාවේ පුරෝගාමියෝ
බස්තියන් ජයවීරයන්ගේ නූර්ති
නූර්තිය
|
නිර්මාණය වූ වර්ෂය
|
රොම්ලින්
|
1884
|
රෝමියෝ සහ ජුලියට්
|
1884
|
ප්රෑන්ක්ලෝ සහ ඉංගර්ලි
|
1884
|
පෝටියස් සහ වැලන්ටයින්
|
1884
|
ලියොනයින් සය එම්ලින්
|
1885
|
සිංහබා
|
1888
|
සුදාස සහ ශාලනී
|
1888
|
ෂූලා හෙවත් කපටි බෑනා
|
1898
|
ස්වර්ණතිලකා
|
1898
|
දිනතර
|
බස්තියන් ජයවීරයන්ගේ නූර්ති දෙස සමස්තයක් ලෙස බලන කල සමකාලීනව ජනප්රිය වූ ශේක්ෂ්පියර් ප්රමුඛ යුරෝපීය නාට්ය කරුවන්ගේ නිර්මාණවල මෙන්ම ඉන්දීය කථා වල ආභාෂය ලබා ගනිමින් තරුණ තරුණියන් මෙන්ම විවාහ ගිවිසගත් පුරුෂයන් හා කාන්තාවන් අතර ඇති වන්නාවූ විවිධ ප්රේම කථා හා ඒවා සමල බැදුණු, විරැද්ධ බලවේග , අනපේක්ෂිත සිදුවීම් ආදියෙන් යුත් රොමෑන්ටික් නාට්ය රචනා කිරීමට ඔහු යොමු වූ බව පෙනේ. මේ වන විට උඩරට නාගරික සිංහලයන් අතර මෙම ප්රවනතාව ජනප්රියව පැවතීම නූර්ති තලාව ව්යාප්ත වීමට හේත විය. මුල් නූර්ති වලින් ලාංකික සංස්කෘතිය පිළිබිඔූ නොකරන බවටත් සංකර දුර්වල නාට්ය වර්ගයක් ලෙසටත් විවේචන එල්ල විය.
ජෝන් ද
සිල්වා
දොන් බස්තියන්
ජයවීර නාට්ය ශිල්පියාගේ පසුව නූර්ති කලාව
සමග වැඩුණු සිංහල නාට්ය සංස්කෘතියේ ප්රවර්ධනය සදහා කැප වූ ප්රධාන ශිල්පියා වන්නේ ජෝන් ද සිත්වා මහතාය.
නූර්ති කලාව සිංහල නාට්ය කලාවේ නාට්ය ආකෘතිය මෙන්ම සංගීත කලාවක් පිළිබද බලපෑමක්
ඇති කිරීමට මුල් වූයේ ජෝන් ද සිල්වාගේ නූර්ති
නාට්ය නිෂ්පාදනවල ප්රබෝධයයි.
ඔහුගේ නූර්ති රංග සම්ප්රධායෙහි සුවිශේෂී ලක්ෂණ
රාශියකි.
1 සංස්කෘත රංග
කලාවේ ආවේනිකලක්ෂණ යොදා ගැනීම.
2 පාරම්පරික
දේශීය සංස්කෘතික උරැමයන් පාදක කොටගැනීම.
3 සිංහල භාෂාව, සාහිත්ය පෝෂණය මගින් දේශීය චින්තනයක්
දැල්වීම
4 මනෝ ලෝකයෙන්
ඈත් කරවන්නාවූත් , පියවි ප්රේක්ෂක කතහලය
හා රසය ජනනය කරන්නාවූත්, කථා පුවත් තෝරා ගැනීම
5 ප්රබල චරිත
නිරූපන ආදර්ශ කොට ගැනීම.
මෙබදු ලක්ෂණ
වලින් හෙබි ජෝන් ද සිල්වාගේ නාට්ය නිර්මාණ මහාචාර්ය විමල් දිසානායකයන්
විසින් කොටස් පහකට වර්ග කොට දක්වයි.
1 ලංකා
ඉතිහාසය පදනම් කොටගත් නාට්ය
|
I.
දස්කොන්
II.
පරංගි හටන
III.
සිරිසගබෝ චරිතය
IV.
උුටුගැමුණු චරිතය
V.
අලකේශ්වර චරිතය
|
2 සාම්ප්රධායික බෞද්ධ කථා ඇසුරැ කරගත්
නාට්ය
|
I.
වෙස්සන්තර ජාතකය දෘෂ්ය කාව්ය
II.
කුස ජාතක දෘෂ්ය
කාව්ය
III.
විධුර ජාතක දෘෂ්ය කාව්ය
|
3 චිරන්තන
සංස්කෘත සාහිත්ය ඇසුරැ කරගත් නාට්ය
|
I.
සීතාභරණ
II.
ශකුන්තලා නාට්යය
III.
රත්නාවලී නාට්යය
IV.
නාගානන්ද නාට්යය
V.
උත්තරරාම චරිතය
|
4 ඉංශ්රීසි නාට්ය වල අනුවාද
|
I.
ඔතැලෝ
II.
හැම්ලට්
III.
වැනිසියේ
වෙළෙන්දා
|
5 කාලීන සමාජ අත්දැකීම් පදනම් කොටගත් නාට්ය
|
I. පරාභව නාටකය
II.
මරණානුස්මති ප්රකරණය
III.
සිංහල භාෂා ප්රකරණය
|
hemoma amathaka karala inna kalakaruwo oya mathak karala dena 1ka hoda wedak
ReplyDeleteme vage topic gena thavath thorathuru soyanna.
ReplyDelete